Landmarkweek (25 maart tot 2 mei)

Omdat onze hoofdvakantie met de auto naar Scandinavië zal zijn, hebben we weinig vrije dagen over om landmarks te kunnen verzamelen. Op de gok nemen we een week vrij in eind maart. Je treft wel eens sneeuw en dikke vorst (ik kan me nog een openingstreffen in Wezep herinneren met -7 graden Celcius), maar we hopen op +10 en wat zon. Nou dat hebben we geweten….verschillende dagen tegen de 20 graden en op 2 dagen na, alleen maar zon!! Om de boel ietwat efficiënt uit te stippelen, plannen we deze week rondom verjaardagen, een reünie en wat (te) langdurende afspraken om bij vrienden op visite te gaan. Dat gaat ons heel wat kilometers opleveren in alle uithoeken, namelijk Noord-Belgie, Zeeland, Den Bosch, Hoorn en Maastricht. De verjaardagen en de reünie zijn vaste factoren, dus de rondrit gaat in die volgorde. Even met alle partijen data geprikt. Wie is wanneer thuis en welke landmarks kunnen we dan rijden.

Dag 1
Zaterdags vertrekken richting Heusden-Zolder (Be), waar een vriendin van ons woont. Daar gaan we kraamvisite en meteen even zien waar ze wonen en vooral hoe het allemaal gaat. Onderweg erheen slalommen we door Overijssel om de landmark in Goor op te pikken. Daar treffen we een fraai gebouw van een aannemer dat nogal veel doet denken aan de architect Hundertwasser. Wat een leuke verassing op zo’n bedrijventerrein.

Verder zuidelijk gereden, komen we bij de Fiat Multipla op een ‘voetstuk’. Supergeinig bedacht! Ik had verwacht dat het beeldje wat groter zou zijn, maar we rijden er gelukkig recht op af.

Vervolgens de kapel in Berghem, waar we meteen gepicknicken op de bankjes die klaarblijkelijk voor deze rally zijn geplaatst…. Dat we daar kunnen picknicken bedacht de plaatselijke scouting tegelijkertijd, dat was erg gezellig.

Eenmaal bij onze vrienden in het bos bij Zolder krijgen de Guzzi’s net zo’n luxe behandeling als wij.

Dag 2
De volgende ochtend vertrekken we om 10 uur via 2 landmarks in noord België richting Zeeland.
Het is een stuk frisser. Logisch, want de zomertijd is ingegaan, dus we zijn een uur eerder op pad dan gisteren. We nemen afscheid van onze lieve vrienden en hun mooie plek midden in het bos. We rijden een klein stukje terug naar het oosten om eventjes voor Wim en Hans de glazen toren op de foto te zetten in Lommel. Vervolgens het gas erop naar Antwerpen. Daar gaan we via de tramrails naar de oude watertorens, de tweede landmark van vandaag.

We rijden voor op schema en besluiten een extra landmark in te voegen, namelijk Domburg. Dat redden we makkelijk met nog 3 landmarks te gaan vandaag. Eerst nog even de Mozesbrug in Noord Brabant. Even goed kijken aan welke kant van het fort deze ‘brug’ is. We moeten toch even een klein stukje wandelen voor de juiste foto. Wat een gek gezicht om de mensen zo door het water te zien lopen.

Domburg aandoen blijkt een slecht idee, want het is er een chaos. Het is zondag, dus alle zonaanbiddende-grijsaards-met-rijbewijs-ontvangen-bij-pakje-boter gaan de weg op richting JAWEL: Domburg!! Een aantal jaren geleden was hier ook een landmark en troffen we nagenoeg hetzelfde tafereel. Ik weet niet hoe snel we hier weer weg moeten komen, maar ook dát blijkt een lastige opgave te zijn.

In Bruinisse, ons eindpunt vandaag, zetten we de enorme Mossel op de foto voordat we naar Pieter en Netty rijden om hun nieuwe stekkie te bewonderen. We kunnen nog even van de zon genieten in de tuin en even later krijgen we een heerlijk maal voorgeschoteld. Die overigens erg goed gelukt was! Ontzettend gezellig bijgekletst over van alles en nog wat. Hun adres is tevens onze slaapplaats voor deze nacht, dus we gaan bij het ontbijt weer door met kletsen waar we gisteravond gebleven waren.

Dag 3
Om 10 uur is het tijd om verder te gaan, we rijden via de snelle wegen naar Rotterdam met als eerste doel Oegstgeest. De foto wordt de 35 meter hoge zittende man waar het museum Corpus zich in bevindt. Tussendoor genieten we nog lekker in het zonnetje van koffie met gebak bij Wassenaar. Ons eindpunt vandaag is Lopikerkapel, maar eerst nog de luchtwachttoren in Oude-Wetering en een paar meter door Noordholland richting Utrecht.

Eerlijk gezegd heb ik niet zo’n zin om dwars door Utrecht heen te rijden voor een landmark en we besluiten deze landmark in de ijskast te parkeren. Eenmaal in Woerden doen we boodschappen voor de avond, het monument zetten we op de foto om vervolgens door te rijden naar de B&B ’t Koetshuys.

Wat een geweldige locatie voor een B&B, we wanen ons in Frankrijk, maar dan met op de achtergrond het zachte geruis van de A2.

Dag 4
We rijden nu weer zuidwaarts vanwege een verjaardag in Brabant waar ons een ontzettend luxe sushi-lunch opwacht! Tsjongejonge, waar hebben we dat nu aan verdiend! Het is zowaar 20 graden en we kunnen, net als eerder deze week, alweer heerlijk buiten zitten.

In de middag vertrekken we richting Hoorn, de volgende verjaardag. We gaan nu alsnog de landmark in Utrecht aandoen, maar niet voordat het kasteel in Ammerzoden op de foto staat.

In Utrecht is het, zoals altijd, een chaotische bouwput. We moeten vlak naast Hoog Catharijne zijn en de navigatie gaat ons daarbij niet helpen. Dus slalommend naar het Moreelsepark waarin het pand van Prorail staat. De noemen het gebouw ook wel de Inktpot.

Weer buiten Utrecht begint de avondspits op gang te komen, plus het feit dat de schipholtunnel al een poosje dicht is door een brandje, geeft dat de nodige drukte richting Amsterdam. Een klein stukje filerijden en dan pakken we de afslag richting Volendam. Eindelijk weer van de snelweg af. We koersen rechtstreeks naar mijn vader.

Dag 5
De volgende dag komt een rondje in een vertrouwde omgeving aan bod en slapen we weer bij mijn jarige vader. We hebben nog twee afspraken staan en rijden tussendoor ook twee landmarks, namelijk het Rechthuisje in Schermerhorn.

Ondanks dat ik hier al vaak ben langsgereden, was het huisje me nog nooit opgevallen. Ik let altijd alleen maar op die enorme kerk midden op het kruispunt haha.
De andere landmark is het ons bekende Kremlin in Winkel. Het is niet open, maar we zetten het wel op de foto. Inmiddels hebben we het koud en heeft het ook af en toe licht geregend. Tijd om terug te rijden en aan te sluiten bij de visite.

Dag 6
Vanuit Hoorn zullen we een behoorlijke tocht voor de boeg hebben naar Maastricht. We gaan naar Maarten om met hem een dagje te Landmarken. Hij mag, als organisator, dit keer niet voorop, dat zou niet eerlijk zijn.
Onderweg naar Maastricht rijden we over de dijk Enkhuizen-Lelystad om in Lelystad het theater op de foto te zetten.

Het ruikt er al heerlijk zo vroeg op de dag, er blijkt een toko tegenover te zitten. We volgen de Garmin even niet, want die leidt ons rechtstreeks naar de A6, snelle wegen hebben we al voldoende gezien. We kunnen vanuit hier gemakkelijk over de Veluwe rijden en dat doen we dan ook. Via Harderwijk, Ermelo, Putten, Voorthuizen en Barneveld komen we aan in Lunteren.

Hier is het midden van Nederland. Tenminste….er zijn wel 6 middelpunten van Nederland. En deze in Lunteren zou met evenveel land ten noorden en ten zuiden ervan en evenveel land ten oosten en ten westen, (voor de drooglegging van de grote IJsselmeerpolders) het middelpunt zijn. In feite lag dit mediaanpunt overigens 10 km noordoostelijker.
Verder heb je ook nog het snijpunt van de diagonalen in Oosteinde-Drenthe, het zwaartepunt in Putten, het kadastrale middelpunt in Amersfoort, Het midden van de rechthoek van Nederland in Soest en het midden van de cirkel van Nederland in Eembrugge.
Het zwaartepunt van Nederland ligt dan weer iets verder terug in Putten, maar is in 2016 herberekend door het kadaster en blijkt nu in Ermelo te liggen.
Ach ja, wij moeten die in Lunteren hebben en daar is er gelukkig maar 1 van. We moeten wel even het bos in met de bepakte motoren.

En bij de landmark zelf kunnen we niet met goed fatsoen komen, dus dat wordt een wandelingetje.
We willen de landmarks in Limburg ook nog meepakken vandaag, dus dat wordt op de snelle weg naar Baarlo en daarna Maastricht.
Eenmaal in Maastricht blijken we de verkeerde landmark te hebben. De cryptische omschrijving was voor mij te cryptisch blijkbaar. Achteraf blijkt dat op het forum al de juiste locatie staat. Tot nu toe is het de enige die we ter plekke moeten gaan zoeken en na een tip (speelhol=casino) weet Wiel ineens waar we heen moeten. Die voegen we morgen aan de route samen met Maarten toe.

Dag 7
Maarten kent het gebied rondom Maastricht (en eigenlijk nog veel verder) op zijn duimpje en stelt voor een route te maken. Ruim 200km wordt de rit met onze 5 landmarks erin verwerkt. We starten om 10.30, maar belanden al bij Maastricht Airport direcht onder de startbaan met pech. De koppelingskabel van de Cali is gebroken. Gelukkig wel een nieuwe bij ons en na een half uur zijn we weer op weg, met als traktatie een opstijgende boeing 747.
Voor de spotters onder ons de Boeing 747-467F VP-BCI van Sky Gates Airlines.

We rijden door een stukje Toscaans ogend Limburg richting Gulpen om daar in de heuvels het beeldje van Jean Nelissen te vinden.

We drinken eerst in het grensdorpje Teuven in België bij Café Modern koffie en laten hun enorme luchtdruk-wandorgel voor €1 door het dorp heen schetteren.

Hier is overigens zo’n 3km breed stuk nog Vlaanderen voordat je Wallonië ingaat.

Maar goed, er moet nog gereden worden ook. De kerk in Limbourg is de volgende op de lijst. Langs de wegafzetting gaat de keienweg steil omhoog (en ook weer naar beneden). Even de adem inhouden en we staan voor de kerk. We zijn blij dat alles nog op en aan de motoren vastzit na dat verschrikkelijke karrenpad.

Snel gaan we weer op weg om wat te eten onderweg in Esneux en naar fort Flémalle wat op de heuvels ligt.

We zijn helemaal rondom Luik gereden, maar hebben weinig last van drukte.

Bij de landmark rijden we een stukje onverhard en dan steil omhoog, Garmin staat immers op de ‘Maarten-modus’. Daar aangekomen treffen we een weids uitzicht van de omgeving rondom Luik. Mooi is misschien anders, maar indrukwekkend is het wel.

We krijgen ter plekke op onze kop omdat de we motoren niet onderaan de poort zetten, maar iets verderop. Jacques Cerfontaine was dat immers ook gelukt….. (bedankt Jacques!) Zo zie je maar dat er juist streng gejureerd wordt tijdens deze tocht. Nog 2 landmarks op de rol deze dag, dat gaan we niet meer halen, dus rijden we naar Maastricht om onze fout van gister te herstellen en laten daarmee landmark Borgloon liggen voor de aanrijroute naar het zomertreffen in Poupehan.

Dag 8
Zaterdag wat familie bezoekjes en vervolgens gaan we onderweg naar huis.

Ruim 2000km gereden en zondags klimmen we er weer op om een deel van de route van het openingstreffen na te rijden en te corrigeren. Nog altijd is het zonnig en warm. Wat een topweek!